maandag 17 september 2012

Gnocchi voor kinderen..of studenten

Alleen al omdat ik niet wist hoe je de ingewikkelde naam Gnocchi uitsprak (knotsjie, gnokkie?), heb ik mij nooit durven wagen aan het bereiden van deze Italiaanse aardappelballetjes. Totdat ik een recept vond in een kookboek van mijn oppaskinderen (de zilveren lepel voor kinderen), waar zelfs staat uitgelegd hoe je het uitspreekt. Na een dappere start zonk de moed mij halverwege even in de schoenen toen werkelijk alles onder het beslag zat (zelfs de afstandbediening van de tv). Maar gelukkig, op het ribbeltjespatroon na die ik in het heetst van de strijd ben vergeten, is het aardig gelukt. Voila, mijn 'njokkie':


Ingrediƫnten (voor 4 personen):

- 1kg kruimige aardappelen
- 1 eidooier
- 200 gram bloem

Bereiding:

Kook de aardappelen in de schil gaar. Giet ze af, laat ze even afkoelen en schil ze als ze nog warm zijn, want dan gaat het stampen beter. Doe de geschilde aardappelen terug in de pan en stamp ze fijn met de eidooier. Leg de aardappelpuree op een met bloem bestoven werkblad en kneed het met de bloem tot een soepel deeg. Verdeel het deeg in vier bollen. Rol elke bol uit in voldoende bloem tot een lange sliert/worst met een diameter van ongeveer 2 cm. Snijdt deze sliert in stukjes ter grootte van je vingerkootje en maak er ribbeltjes in door de stukjes over de achterkant van de tanden van een vork te rollen (dit laatste ben ik dus vergeten). Leg de stukjes op een droge theedoek. Breng een grote pan met water en zout aan de kook. Kook de gnocchi per 10 a 15 (afhankelijk van hoe groot je pan is), omdat wanneer je ze allemaal tegelijk kookt ze aan elkaar gaan plakken. Als de gnocchi naar boven zijn gedreven zijn ze gaar. Haal ze uit de pan met een schuimspaan en leg ze op een verwarmd bord. Herhaal dit totdat alle gnocchi gekookt is.

Serveren met?

Gnocchi is behoorlijk heftig van zichzelf en wordt daarom vaak met een simpele saus gegeten, zoals salieboter of tomatensaus. Ik heb er een saus bij gemaakt van aubergine. Hiervoor snijdt je een aubergine in blokjes. Deze bak je in olijfolie met een geperst teentje knoflook. Vervolgens doe je er een blikje tomatenpuree, een paar eetlepels water, handje gehakte basilicum, een eetlepel gedroogde oregano, snufje zout en een snufje chilipeper bij. Schep de saus op de gnocchi en leg daarom heen wat theelepels ricotta.

Wie waagt zich er ook aan?

0 reacties:

Een reactie posten