dinsdag 18 september 2012

Tropisch toetje

Hoewel het weer vandaag meer om stamppot vroeg, haalde ik lekker het zonnetje in huis met een tropisch toetje: Kokos panna cotta en gekarameliseerde ananas.


Kokos panna cotta (4 à 5 stuks)

Nooit eerder heb ik panna cotta gemaakt en daarom heb ik exact dit recept gevolgd. Het recept is voor 4 toetjes, maar ik kon er 5 vormpjes mee vullen.

Gekarameliseerde ananas

Omdat ik de panna cotta alleen vrij klein vond en ik bij toetjes toch wel vind 'hoe groter, hoe beter' heb ik er gekarameliseerde ananas bij gedaan. Hiervoor heb je nodig:
- 1 el water
- 3 el suiker
- 1 klein blikje ananasstukjes uitgelekt
Als eerste maak je karamel door 1 eetlepel water en 3 eetlepels suiker in een koekenpan te mengen. Vervolgens zet je deze op het fornuis op laag vuur. Het mengsel gaat dan borrelen en als het goud begint te verkleuren doe je de ananas er voorzichtig in. Laat het geheel langzaam verder karameliseren. Om te voorkomen dat het aan gaat branden kun je de pan bewegen aan de steel, maar roer nooit want dan kristalliseert het. Haal de pan van het vuur als de karamel van goud naar bruin is verkleurd en serveer het direct bij de panna cotta.

Ik ben benieuwd of jullie nog andere leuke ideeën naast ananas hebben, waarmee je de panna cotta op kan pimpen.

3 reacties:

Jonne zei

Ik kwam via Ellegirl op je blog. Leuk toetje, erg lekker met die kokos!

deculinairestudent zei

Dankjewel!

Fie zei

Dat ziet er lekker uit. Ga ik morgen proberen, culinaire student :-)

Een reactie posten